Met deze maatregelen voorkom je diabetes type 2.

Woensdag, 19 November 2014

Op 14 november is het World Diabetes Day, waarbij aandacht wordt gevraagd voor deze ziekte. De ziekte ontstaat bij een te hoge hoeveelheid glucose in het bloed, veroorzaakt door een gebrek aan insulineproductie door de alvleesklier. Hoewel de oorzaak van diabetes type 1 meestal niet aan te wijzen is, kun je voor type 2 wel degelijk het n en ander doen om het te voorkomen.

Water
Drink een groot glas water tien minuten voor de maaltijd waardoor je minder hongerig bent. Beperk je porties vlees, gevogelte en vis tot 3 ons.

Kleine porties
Serveer je eten in kleinere porties, waardoor je minder snel geneigd bent te veel te eten.

Eet langzaam
Langzamer eten is verstandig, want het duurt 20 minuten voordat je maag een signaal naar je hersenen stuurt dat je vol zit. Het schijnt ook dat muziek luisteren tijdens het eten verstandiger is dan het kijken van TV. Voor de buis zou je namelijk sneller geneigd zijn meer te eten.

Beweging
Zorg voor genoeg beweging in je dagelijks leven. Wat meer dansen tijdens het doen van het huishouden kan daar ook al bij helpen. Natuurlijk kun je ook een workout doen thuis met behulp van een video.

Beweging
Kies er op werk eens over om iemand een boodschap persoonlijk over te brengen in plaats van via e-mail, zeker als je hier een paar trappen op moet. Het gebruiken van de lift kan ook best wat geminderd worden.

Groenten
Koop wat meer groenten als je naar de supermarkt gaat. Zelfs bij een pizza kan het al wat uitmaken als je het belegt met bijvoorbeeld spinazie, broccoli en pepers.

Groenten
Als je te maken hebt met een beperkt budget, is het misschien verstandig om geblikte groenten (met weinig zout) te proberen, omdat dit vaak goedkoper is.

Minder boter
Kies er bij bakken voor om minder olie en boter te gebruiken. Daarnaast is het verstandig om kleinere porties vlees te gebruiken, omdat hier over het algemeen erg veel zout in zit.

Weinig suiker
Het is verstandiger om te kiezen voor producten met minder toegevoegde suikers, zoals volkoren brood, bruine rijst, haver, granen en mas

BigBoxLabs.nl

Educational info