Zoete verleiders: de macht van de suikerindustrie.
 

Zondag, 24 februari 2013

Suiker is big business. Niet alleen voor fabrikanten, maar ook voor de industrie. Door te lobbyen proberen zij hun belangen veilig te stellen.

In Brussel wist de voedingsindustrie in 2010 te voorkomen dat er zogenoemde stoplicht-etiketten kwamen, die met een rood label moesten gaan aangeven in welke producten te veel suiker zit.

In de Verenigde Staten zijn lobbypraktijken van de suikerindustrie regelrecht ontleend aan de methoden van de tabaksindustrie.

Belangenverstrengeling

Zembla wist de hand te leggen op een presentatie van directeur van de Suikerstichting Janine Verheesen. In de presentatie staat dat de doelstelling van de organisatie is ‘om wetgeving te be´nvloeden en ongewenste maatregelen te voorkomen’.

De Suikerstichting profileert zich als onafhankelijk kenniscentrum, maar is in feite de voorlichtingsafdeling van de Suiker Unie. De directeur van de Suiker Unie zit in het bestuur van de stichting. Dat kunnen consumenten overigens niet weten, want voordat Zembla zich in de kwestie verdiepte was nergens op de site te vinden dat de stichting wordt bestuurd Ún betaald door de Suiker Unie.

Ontkend

Vorig jaar toonden emeritus hoogleraar voedingsleer aan de VU professor M. Katan en hoogleraar voeding en gezondheid aan de VU professor J. Seidell in het gerenommeerde vakblad The New England Journal of Medicine aan dat je dik wordt van suiker in frisdrank.

Dat lijkt logisch, maar het wordt door de industrie nog steeds ontkend. Katan licht toe: “Iedere bedrijfstak die zijn spullen moet verkopen probeert er kanttekeningen bij te zetten als er nieuws komt dat slecht voor ze is. Dat is vanzelfsprekend.”

Bekijk de aflevering van Zembla over de zoete verleiding van suiker hier terug.

Bron: Vara.nl

BigBoxLabs.nl

Educational info